30 minuten – een half uur

28 01 2007

Gelukt! Mijn eerste echte 30 minuten.

Het beginners schema is voorbij. Afgelopen vrijdag het laatste rondje gedaan. Dat was 30 minuten met moeite. Vandaag de eerste sessie van het nieuwe schema. Opnieuw 30 minuten rustig tempo (Z2?) met aansluitend een sprint van 80 meter. Zie hier welke prestaties dat opleverde. Suunto software

Een topsnelheid van 15,5 km/u! Ik ben vandaag dus best wel een beetje trots op mezelf. Na 3 maanden trainen kan ik nu op een ontspannen manier 30 minuten hardlopen. Het loopje van vandaag was echt lekker. Kostte me weinig tot geen moeite. Alles leek perfect te gaan. En dat was ook zo. Ik had mezelf wel serieus gefocussed op een rustig loopje. Laag ontspannen tempo. Met een gedegen warming-up vooraf. Eerst 10 minuten ingelopen. Eigenlijk nauwelijks gestretched, tussendoor een beetje. Dit lijkt allemaal te hebben bijgedragen tot de prestatie van vandaag. Maar aansluitend dat sprintje. Wow, te gek. Hartslag schiet naar de 180 BPM en de snelheid naar 15,5km/u. De wind in mijn, weinige, haren. Yes! Dat smaakte dus echt naar veel, en veel meer. Het gaf een kickūüėÄ Woensdag gaan we 4 x 8 minuten lopen , vlot (Z3?) welteverstaan! Tussendoor mag er gedribbeld of gewandeld. Daar zie ik niet tegenop. Ik zie er naar uit. Dit schema is totaal anders dan het eerste schema. Ik verheug me er enorm op.

Dan nog even een ander nieuwtje. Ik ben dus aan het afvallen. Van de 88kg aan het begin van het eerste schema is nu nog maar 86kg over. Alweer een plus. In mijn woonwijk wordt op 9 april de “Paashaaswijckloop” gehouden. Ik heb me voorgenomen dat dat mijn eerste wedstrijd zal worden over een bescheiden 5 km. Nu durf ik dat aan. Het is lekker dicht bij huis. In een vertrouwde omgeving dus wat kan me gebeuren?

Runner


Acties

Information

17 responses

28 01 2007
Hans

Hardstikke goed Martin.

28 01 2007
martine

En trots mag je zijn !!!

28 01 2007
rikpuntnl

Kg eraf en de km erbij, het gaat super toch. Go on man!!!

29 01 2007
Tony

Hoi Mart
Goed man, dat vooropgesteld, je eerste 30 minuten voorbij en nu door naar het volgende schema. Ik schrijf je daar wel wat in privé over.
Maar de Z2 en Z3 enzo staan voor de Zolads indeling. Ik denk dat je daar als gevorderde beginner nog niet te veel rekening mee moet houden. Je loopt nog niet op je hartslag, dus Zoladz indeling is lastig. Ik zou maar iets zoeken wat handiger is en dat is wat je kan zeggen. Bij Z1 kun je zinnen uitspreken, niet te lang, maar het gaat goed. Bij Z2 kun je 5 woorden zeggen, dan ademen en weer doorpraten. Bij Z3 kun je nog wat minder praten. Het gaat tot Z5, wat gelijk staat aan een 100 meter sprint.
Maar ik weet niet of het handig is dat je al die 4×8 minuten gaat doen in Z3. Als gevorderde beginner kun je wel korte stukjes harder lopen, maar die 4×8 zijn een te grote belasting na 15 jaar niks doen. Z3 is belastend voor je pezen en die zijn daar volgens mij nog niet aan toe. Meer als priv√©mail.

29 01 2007
Emmie

He Martin, je gaat helemaal geweldig joh. Maar als je nu al een half uur achter kunt hardlopen, kun je al prima nu aan een 5 km wedstrijdje mee doen hoor.
Ik had op 11 dec. mijn beginnersschema afgerond en heb op 16 dec. mijn eerste loopje gedaan. Ging prima. Tijd is toch nog niet belangrijk. Het uitlopen wel en dat gaat je zeker lukken.
Kan ik je wellicht overhalen om op 17 febr. naar Alphen a/d Rijn te komen en daar de 116e Zegerplasloop (http://www.aav36.nl/zegerplasloop/) mee te doen???

29 01 2007
Ronald

goed gedaan Martin!!! top top top

30 01 2007
oblomov

hoi martje,

gaaf man.. jij bent echt retegoed bezig..! ik neem aan dat de halfzware shag inmiddels in de wilgen hangt..?

30 01 2007
Martin

@oblomov, jazekers! Vanaf 30-10-2006 alweer.

30 01 2007
JeeWee

En Martin goes on. Klasse man, 30 minuten ! Nu ik weer van voor af aan ben begonnen voel ik , ondanks wat downs zonder ups,weer de euforie met het behalen van zo`n mijlpaal!

1 02 2007
oblomov

wauwdie wauwdie.. zelfs geen sigaren meer..? *neemt pet af*..

1 02 2007
Marcel Laan

Super hoor, 30 minuten. Vanaf dit punt kun je het weer mooi uitbreiden naar je volgende mijlpaal.

2 02 2007
Geert

Martin, gefeliciteerd! Al 30 minuten kunnen lopen in zo’n korte tijd lukt niet iedereen.

Groeten Geert http://www.geertwevers.web-log.nl

3 02 2007
Gert Jan

Goed gedaan, en wat ik ook goed vind dat je deze training heel geduldig opgebouwd heb.
De meeste beginners trainen veels te veel in het begin. 30 min kunnen lopen is al n goede stap naar meer,dat je trots op jezelf ben is terecht, nou suces verder tot kijk.

11 05 2007
Nieuwe dag - nieuw loopje « Martin is Running

[…] Toch wel, nog een toegift. Ik heb aangegeven dat mijn nieuwe schema die van Run[d]2day is. Niet. Een gewaardeerde collega (en loper) van mij heeft een andersoortig schema samengesteld. Zelf. Handwerk. Losjes gebaseerd op de ’souplessemethode’ van Klaas Lok. Met als voornaamste eigenschap, “stabiliseren van het loopsysteem van Martin”. We gaan in dit schema eigenlijk niet over de 30 minuten gedurende 10 weken. We gaan deze wel sneller maken door intervals, steigerungen. Om te eindigen met een week rust gevolgd door een, hopelijk, vlotte 5km wedstrijdloop op 9 april waar ik eerder over sprak. […]

23 05 2007
Eugène

Hallo Martin, via Marcel’s log op de jouwe gekomen. Goede prestatie!
Als je eenmaal een half uur kunt hardlopen gaat een wereld voor je open.
En wordt je besmet met het hardloopvirus. Da’s bij mij ook gebeurd.
Mooi weblog heb je. Succes met het lopen.

De hardloopgroeten uit Ede
Eugène

23 05 2007
Eugène

Hallo Martin, bedankt voor je mailtje. Ik heb je log inmiddels gelinkt en zal je blijven volgen.

groeten
Eugène

14 09 2007
geert

een mijlpaal in je lopersbestaan, maar zeker geen eindpunt! Doe zo verder!!

Geef een reactie

