Vorderingen

7 01 2007

Het beginners-schema is bijna ten einde

Deze week en volgende week nog en dan zit mijn eerste trainings schema erop. Ik kan dan 30 minuten achter elkaar hardlopen. Ik vindt dat best wel wat. Hierna ga ik een ander schema volgen van Run2Day. Het ‘gevorderde beginners’ schema. Het zal me middels voornamelijk allerlei versnellinkjes (van x keer 80m.) brengen op zo’n 60 minuten hardlopen. Direct na mijn beginnersschema doe ik 1 week helemaal niks! Ik laat mijn lijfje ‘herstellen’. Dan pak ik de laatste week vh beginnersschema opnieuw en start dan pas met het gevorderde schema voor de 60 minuten. Zo bouw ik het lekker langzaam maar solide op. Of althans dat maak ik mezelf wijs😉

Goed idee❓

Het lopen vandaag ging prima. Helemaal spannend want een nieuwe route gelopen. Was ik nog niet eerder geweest. Mooi open land met de zgn. ‘geestgronden’ van de bollenstreek in de buurt van Oegstgeest en Warmond. Klik maar op het linkje dan kun je zien waar het was.

De loopdata van vandaag:

Suunto T6


Acties

Information

11 responses

7 01 2007
Leon

Prima toch, klinkt voor mij erg logisch. Alleen vanwaar de week rust als ik het vragen mag ? Je bent juist erg goed bezig en volgens mij ervaar je het zelf ook allemaal als erg positief. Zelf na twee weken niet fit geweest te zijn geweest blij dat ik eindelijk weer kan lopen ook al gaat dit niet altijd vanzelf. Ik zou zeggen doe het een weekje zonder schema, maar ga gewoon lekker lopen zonder horloge of Suunto gewoon op gevoel en ja daar is ie weer luister naar je lichaam, dit is natuurlijk slechts mijn mening.

7 01 2007
Martin

@Léon:
De week rust. Volgens mij zit het zo. Ik had dus plm. 10 jaar niks gedaan. Nu gaat het manneke 3x per week lopen. De spieren pezen etc doen hun best maar moeten toch wennen. Wennen is een ander woord voor spierpijn, soms iets meer soms minder, maar spierpijn kennen we allemaal, toppers en beginners. Het is een reactie van het lichaam op andere inspanningen dan het gewend is. Een paar andere woorden voor spierpijn zijn, groeien van de spiervezels en de spiercellen (cappillaire vaten en mitochondrïen). Soms scheuren de spieren op microscopisch niveau. Ook een normale aanpassing aan de nieuwe inspanningen. Nu is het zo dat dit tot een aanvaardbaar niveau gebracht moet worden. Bijvoorbeeld na een trainingsschema. Een week rust geeft de spiercellen weer de kans om te herstellen. De structuur blijft verbeterd (tenzij je langer blijft niksen) en de doorbloeding ook. Na 1 week (mogen ook 2 weken zijn) lijkt het mij weer tijd om te gaan lopen. Wel even 1 week van het vorige schema ‘terugnemen’. Hierna starten met het nieuwe schema. Ik ben geen wetenschapper maar dit is wat al mijn leeswerk mij samenvattend heeft verteld. Toppers nemen voor een wedstrijd ook altijd volledige rust in acht. Misschien doe ik het wel niet goed, zekerheden zijn hier niet te geven lijkt me. Ga het gewoon proberen.

7 01 2007
Léon

Oké een duidelijke onderbouwing en dus een goede voorbereiding dat blijkt hier wel uit het bovenstaande. En inderdaad met een achtergrond van 10 jr niet veel of niets klinkt een weekje rust zo gek nog niet. Zelf ook hiervoor niet echt veel gedaan, maar wel elke zaterdag gevoetbald en soms sporadisch een stukje hardlopen. En als ik niet bezig blijf dan komt bij mij de klad er in vandaar. Rust lekker uit en ga vol goede moed weer verder.

7 01 2007
Martin

Okay Léon, dank. Joh, ik zie wel. Weet je…(ja natuurlijk weet je dat). Niet lopen is nu al een beetje (klein beetje maar hoor) ‘not done’. Het kriebelt nu al bij me om dinsdag te gaan lopen. Maar ja, dagje rust he. Je kent het….😉

8 01 2007
rikpuntnl

Je kan in je week ook 1 of 2 herstel training(en) doen. Dit door een twintig minuten in dribbel tempo zo blijven je spieren log, beleef je nog steeds pleziez want je loopt en het is herstel training. Duizend mensen duizend ideeen, dus bepaal ook je gevoel!! Suc7

8 01 2007
Tony

Martin
Die week rust is een goede actie hoor, leuk dat je dat advies opvolgt. Volgens mij zou iedereen dat moeten na een schema gevolgd te hebben. De onderbouwing die je schetst is erg goed. Mensen nemen veel te weinig rust, omdat ze denken dat ze er slechter van worden. Maar ja, kan helaas niet altijd met supercompensatie aan de gang (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercompensatie). Een lichaam heeft ook rust nodig. Well done.
Het is niet een goed vergelijk, maar je neemt toch ook vakantie van je werk, om rust te nemen/afstand te nemen/lekker even wat anders te doen. En als je plezier hebt in je werk, dan ga je ook weer met vernieuwde energie na je vakantie aan de slag. Zo zie ik die week niks doen ook.
Maar ja, zie maar hoe het voelt, het is namelijk ook een psychische les. Niet geheel onbelangrijk als je langer wilt lopen.

Enne hersteltraining bestaat niet. Je bent dan al weer bezig met hardlopen en dus diezelfde spieren die je rust wilt geven, ben je alweer aan het belasten.
Als je al wat wilt doen, ga dan fietsen of zwemmen of lekker wandelen met je vrouw.

Ik vind je een held. Ben je trouwens al afgevallen? Zal nog niet helemaal, want je spieropbouw gaat waarschijnlijk sneller dan je afvallen nu. Ga zeker niet meer eten, want je eet nu nog genoeg (wat ik kan zien tijdens je lunch🙂 Eet alleen eens regelmatiger, liever 5 a 6 keer wat kleinere hapjes, dan 3 keer wat grotere.

8 01 2007
philippe

Je bent goed bezig Martin. Het lijkt me inderdaad niet slecht om op het eind van je schema een rustweekje in te bouwen. Je hoeft in die week niet volledig stil te liggen, ik denk dat het zeker geen kwaad kan om bv nog 2x heel rustig te gaan lopen, je lichaam herstelt zo ook van de gedane inspanningen. Veel loopplezier nog !

8 01 2007
Martin

Ben idd (nog) niet afgevallen. Althans zo voelt het want durf eigenlijk (nog) niet op de weegschaal😉 De spiermassa weegt ook tenslotte meer dan vet zoals we allemaal weten! Het eetpatroon, qua frequentie is nog steeds hetzelfde. Qua hoeveelheden ben ik rustig aan aan het minderen. Sommige zaken vervang ik door betere produkten. Wat meer vis en fruit voornamelijk en de niet te vergeten anti-oxidantjes zoals brocolli. Door het stoppen smaakt dat ook gelijk veel beter. Die ene week; ik zie wel als die week zich aandient. Denk dat ik wel wat ga wandelen. Niksdoen is voor deze meneer niet goed :0

8 01 2007
Emmie

He Martin,
je gaat prima hoor. Grappig om dit nu te lezen. Ik was zelf half december aan het einde van mijn beginnersschema. Inmiddels heb ik de smaak zo te pakken, dat ik begonnen ben aan een loopcursus voor de City-Pier-City. Daar wil ik dan de 10 km gaan lopen.
En uit jouw laatste berichtje hier als reactie, maak ik daar goed uit op dat je ook gestopt bent met roken (“Door het stoppen smaakt dat ook gelijk veel beter.”).
Want dan ben je (net als ik hoor) natuurlijk helemaal super goed bezig.
Veel loopplezier verder en pas op hoor, want het is echt superverslavend.

9 01 2007
JeeWee

Martin, lekker bezig zeg. Ik mag volgende week ook weer wat gaan uitbouwen.

In je rustweek zou ik toch 1 of 2 heel rustige loopjes doen. Ten eerste om het lekkere gevoel te behouden en ten tweede dat je ook met heel rustige trainingen, waarin je niets anders doet als wat los lopen, dribbelen en wat loopscholingsoefeningen je spieren de kans geeft op herstel.
“Toppers” nemen voor een belangrijke wedstrijd nooit volledige rust, maar nemen flink gas terug zodat het lijf inderdaad kan herstellen van de pittige trainingen maar ook om weer geprikkeld aan de start van bijvoorbeeld hun marathon te staan.
In jou rustweektrainingen gaat het dus niet om tijd of afstand!
Maar , het is al eerder gezegd, ieder zijn eigen keus. Doe vooral waar jij je lekker bij voelt!

9 01 2007
Martin

O djee! Wat een boel reacties zeg. Ben dur van onder de indruk. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de aandacht. Doe ik zeker toch iets goed😉 Mijn referrers worden ook steeds meer toe. Idd schept wel morele verplichtingen. Ik mun best doen. Jullie horen/lezen gewoon weer van mij😆

Geef een reactie

