De laatste dan

31 12 2006

Ik kan meer dan ik dacht

Tsja, daar stond dan op het loopschema, 3x 10 minuten hardlopen met tussendoor 5 minuten wandelen. Ik heb nog nooit in mijn leven langer hardgelopen dan 20 minuten. Dit waren er dus 30 + 15. Afgelopen keer had ik eigenlijk niet zo lekker gelopen. En wat vervelender was, ik had een behoorlijke last van mijn beenspieren en rechter-enkel. Ik was dus al bang dat ik het zou gaan overdrijven. Toch wil je zoiets dus schijnbaar zelf ervaren. Eigenwijs. Hoe ging het dan? Nou, prima dus. Want, wat doet een mens die onzeker is? Precies die gaat elke denkbare voorzorg nemen die hij kan bedenken. En dat is dus maar goed ook. Dat boek wat ik had gekocht? Daar staat dus best wel wat bruikbaars in, zo blijkt nu. Wat dan? Voorbereidingen en after-run lessen. De voorbereidingen van mij zijn eigenlijk te kort gebleken. Ik deed het met 1 set van stretchen en daarna 5 minuten inlopen/wandelen. Dat gaat dus niet. Ik heb dat, zoals Steffny al aangeeft, verdubbeld. Dat werkt dus wel. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de buitentemperatuur ook bijdraagt. Je spieren koelen nu eenmaal sneller af. Andere factor is dat volgens mij je warming-up en cooling-down in verhouding moet staan tot de prestatie die wilt gaan leveren. Ik bedoel, of je nu 15 minuten gaat lopen of 2 uur. Da’s een verschil. Dat zal bij mij ook wel het geval zijn geweest. Aan de andere kant, ik heb de pijntjes er dus opnieuw doorheen gelopen. Geweldig! Sterker, mijn spieren voelen zich nu beter dan voor mijn loopje. Echt verbazingwekkend wat dit lijf dus wel allemaal kan.

Zit er dan toch een hardloper in mij?

Ik hoop het echt wel. Wat ook bleek vanavond, opnieuw moet ik zeggen. Die korte stukjes zijn niks. Je spieren koelen te sterk af, gaan verkrampen tijdens die stukjes wandelen. Dat merkte ik in ieder geval wel. Bij de 2e 10 minuten, en zeker de 3e 10, werden de spieren echt lekker warm en ingelopen. Echt een helemaal perfect gevoel. Alles gaat dan ook. Super. Ik had zo bedacht dat als ik 3,5 km loop met 2x 10 minuten ik dan ongeveer zo’n 5,2 km zou doen met 3x 10 minuten, inclusief de wandelstukjes dan. Nou na berekenen met Gmap-Pedometer werden dat dus 6,3 km. Zo ver heb ik nog nooit gelopen in 1 keer. Dat gaf wel een kick hoor. Waarom met Gmap? Ik had mijn Suunto verkeerd bediend. Twee keer op het knopje gedrukt of zo. Met als gevolg, niks nada opgeslagen in dat ding na m’n loopje. Wel balen. Weet eigenlijk verder niet veel van mijn loopje (hartslag, snelheid etc.). Kan me eigenlijk ook weinig schelen. Ik heb op de laatste dag van het oudejaar een heerlijk loopje gehad. De volgende zal wel goed gaan met de Suunto. No worries. Ik was dus best wel verbaasd hoe prettig die 6 kilometers zijn gegaan. Ik ging gelijk nadenken over die 10km die ik onlangs noemde😉 Aiai wat zal 2007 mij brengen?

Nou mensen, en zeker diegene die ook gaan beginnen (goede voornemens etc), het kan allemaal best. Een beetje twijfel en tegenslag zal toch een deel uitmaken van het lopen. Maar ik zou zeggen, ga het toch proberen, het is zo leuk en geeft heel veel voldoening. Dat laatste is een topper. Keep those legs runnin’. Nogmaals een geweldig 2007 gewenst, nog maar een kleine 2 uurtjes scheiden ons van het nieuwe jaar. Ik hoop er het allerbeste van.


Acties

Information

5 responses

1 01 2007
Gert

De fout die ik in het begin maakte was dat ik te snel liep met zowel het inlopen als het uitlopen. Dat moet heel langzaam gaan! Je dribbelt en gaat nauwelijks sneller dan een wandelaar dan.

Een goed 2007 met veel loopplezier!

1 01 2007
koen

20 min wordt 30min 30min wordt 40min en voor dat je het weet loop je de marathon.

Ook nog de beste wensen

1 01 2007
JeeWee

Hoi Martin,

Leuk dat je langs kwam op mijn log! Over de zonnegroet het volgende: door consequent de oefeningen te doen merk ik dat m.n. het bovenlijf sterker gaat worden. Mijnhouding verbeterd en dat heeft natuurlijk een positief effect op mijn hardlopen. Het ademritme is zeker in het begin erg moeilijk. Nu, na 2 maanden, denk ik soms dat het erin geslepen is maar dan gaat het spontaan ook weer mis. Het is niet essentieel om die ademhaling erbij te reguleren, daar houd ik mij maar aan vast.

Voor 2007 wens ik je veel loopplezier !! Daar draait het allemaal om, dan kun je het vol houden als de moed je eens in de schoenen zinkt en kan je vooruitgang op waarde schatten. Om je een indruk te geven: ik loop nu 5×3 minuten met 1 minuut wandelpauze. Moest dus ook weer van voor af aan beginnen, maar het gaat komen!!

1 01 2007
martin

@JeeWee
Ik wil je bedanken voor je goeie woorden. Het moet gezegd, het sterkt de beginnende loper. Ik wens je een vlekkeloos herstel. Over een maand of 2 moet je toch wel weer vooruit kunnen lijkt me.

2 01 2007
rikpuntnl

Martin, een goed en mooi 2007 toegewenst met veel (loop)plezier en alles wat het leven te bieden heeft. En doe rustig aan, snelheid komt met de tijd.

Geef een reactie

