After X-mas hardlopen

27 12 2006

Zo dat zit erop, … de kerstdagen bedoel ik

En ja, dus ook 2 loopjes in de tussentijd. Wat heb ik gedaan de laatste paar dagen? Afgelopen zondag voor kerst 2×10 met 5 wandelen. Ging helemaal prima. Ik moet luisteren naar mijn lijf wordt me aan ‘alle’ kanten toegeroepen. Da’s wel eens een leuke om bij stil te staan. Wat doe je dan? Met dat luisteren. Nou, om een paar ideëen te geven wat ik ermee doe, dat zal voor iedereen anders blijken, ik luister naar mijn ademhaling, ik let op (dat is weliswaar geen luisteren) mijn loop ritme. Ik luister naar mijn spieren. Ademhaling, die is wel leuk zo merkte ik. Luisteren hiernaar doe ik de 1e helft, daarna gaat de ademhaling bijna zijn eigen gang zo merk ik. Dat laat ik maar zo. Het loopritme is wel een belangrijke voor mij. Het loopritme, of de cadans, bepaald of ik een “lekker” loopje heb. Gek hè? Toch is dat bij mij zo. Gata het allemaal goed dan gaat dat ritme echt perfect. Voelt alles dus goed aan me. Mijn spieren, dat wisselt momenteel. De ene keer voelen ze wat stijver, de andere keer voel ik ze dus helemaal niet. Conclusie, luisteren naar je lijf kun je dan pas enig referentie kader (oeps moeilijk woord🙂 ) geven als je langer (= langer dan een beginner als ik) loopt. Laten we zeggen 1 jaar. Dan pas kun je je gevoel bij het lopen goed vergelijken met je ervaren andere loopjes. Toch valt niet te ontkennen dat lopen dus ook zeer zeker een mentale kwestie is. En dat maakt het (nu al) voor mij een heerlijke ontspannen bezigheid.

Suunto software

Terug naar het loopje van zondag. Tim liep weer eens met z’n pappa mee. Stoer als ie is liet hij natuurlijk gelijk merken dat hij de snelste was. Dat brak hem toch een beetje op. Na de 2e set van 10 minuten liet ie het afweten. Aaaach, ik gaf hem al lopend de sleutel en hij ging naar huis, in zijn eentje. Wel dapper maar eigenlijk niet zo handig. Volgende keer gaat meneer gewoon op zijn fiets mee. Hij vindt het erg leuk om mee te gaan met me. Dat bleek wel. We schieten al op, met het schema dan. Nog heel even en dan hebben we 30 minuten achter elkaar gedaan. Het gaat zo snel allemaal. Ik had dit niet echt verwacht. Belangrijk is dat ik het ritme van 3x per week erin hou. Even een beetje letten op de slaap en eetgewoonten en moet dit allemaal best te doen zijn.

Lopen van vandaag

Na de kerstdagen met allemaal zeer copieuze maaltijden. Zoals daar waren op de 1e kerstdag, de eendenborst filet. Heerlijk even bakken in zijn eigen vet, er zit een behoorlijk dikke laag zwoerd op waar de filet op gebakken wordt. Het is gevogelte maar smaakt heerlijk naar een hele fijne biefstuk. Lekkere boontjes erbij, zalig gegeten. O ja, en een lekker glaasje Chablis maakte dit weer compleet.

Maar weer terug naar het lopen. Het was goed koud vandaag. Brrrrr, net als zondag zo’n 2-3 graden C. Even een mutsje en handschoenen, welke al snel weer uitgingen. Maar de wind is toch wel koud. Ik probeer dan zo beschut mogelijk te lopen. Het gaat nog goed. Het lopen ging ook best goed. Einde deze week staat 2x 10 HL en 2x 3 W op het menu. Daar zie ik niet tegen op. Volgende week wordt het echt leuk. Gaan we 3x 10 HL met 5mins W ertussen doen. Lijkt me wel wat. Ik hou dus kennelijk meer van het lange werk. Die korte stukjes en dan weer wandelen is niet echt fijn. Heb ik geloof al eens gezegd.

Suunto software

Om jullie een idee te geven waar ik loop hieronder een plaatje gemaakt met Gmaps-Pedometer.com.
Oegstgeest
Ik kan de site van harte aanbevelen. Erg handig om een beetje inzicht te krijgen van je route.


Acties

Information

5 responses

28 12 2006
rikpuntnl

Met de Garmin forerunner kan je alles uploaden naar Motion Based waarna je het weer kan bekijken in Google Earth. Dus tegenwoordig kan je op vele manieren zien waar en hoelang je gelopen hebt. Ik ga zo weer een uur contact zoeken met de iss centre.

28 12 2006
Gert

Martin, zo te zien heb je een Suunto hartslagmeter. Ik loop te denken aan de aanschaf daarvan. Ben benieuwd of jou de Suunto bevalt. Vertel eens?

28 12 2006
martin

@Gert:
Hoi! Welkom hier. De Suunto T6. Idd die heb ik. In gebruik is hij erg eenvoudig en nauwkeurig. Ik gebruik hem icm de footpod. Dus snelheid en afstand. Ik neem aan dat je de grafiekjes van mijn loopjes hebt bekeken? Daar kun je S&D (speed&distance) op aflezen. Er zit een heel uitgebreide timer functie op. Handig bij je intervallen. Zoals ik zei hij is nauwkeurig. Ik heb afgelopen november een grote sportkeuring gedaan, bij de inspanningstest (ik zat onder de ecg plakkers) mijn Suunto geijkt met de profi apparatuur. Wat blijkt? Tot op de heartbeat nauwkeurig. Zelfs de doc zat te kijken. Tsja dat is het wel zo’n beetje. Enige wat ik kan bedenken is dat hij geen GPS navigatie heeft. Verder moet ik nog uit zien te vinden hoe ik trainingen in kan programmeren zoals dat volgens mij kan met de Polar S625X. De software is ook erg prettig. Geen franje, gewoon laten zien wat nodig is en weglaten (optioneel) wat je niet belangrijk vindt. Zoals het aantal in-uitademingen per minuut. Haha. Jahaa, dat zit er ook in. Nou ik ben nieuwsgierig wat je keuze zal worden. Laat het me weten en deel je ervaringen hier.

28 12 2006
Martin

@Richard:
Klopt! Ik volg Ronald een beetje, die heeft hem ook. Daar las ik er al over. Maar ja, ik heb geen Garmin. Hij lijkt me wel erg prettig. Geen footpod, da’s natuurlijk makkelijker. Wat ik eigenlijk wel wil weten en waar ik nog niks over heb gezien is hoe de software werkt, dus de software over je loop qua hartslag, snelheid, voortgang ed over je algehele conditie enzo. Misschien kun jij daar eens over vertellen? Het lijkt wel een HSM-forum hier🙂

29 12 2006
rikpuntnl

In mijn PC zit een tranings center waar alles via een dockstation wordt door gestuurd. In het proggie kan je alles uitlezen en bekijken.

Geef een reactie

