Week 6 zit erop

22 12 2006

Yep, de zesde week alweer van het beginners-schema…
Mensen, mensen, ik ga dit zowaar nog leuk vinden ook. Gek, zul je misschien zeggen maar het is zo. Allereerst geloof ik dat elke loop anders is. Elke keer is nieuw lijkt wel. Vandaag dus weer eens 15 minuten achter elkaar gelopen. Harder dan wandelen bedoel ik dan😉 De 1e 7 minuten ofzo moet je echt moeite doen. En daarna…wow:mrgreen: , dan gaat ie echt als een trein. Ik werd er een beetje stil van. Helemaal te gek dus. Alles leek vanzelf te gaan. Geen enkel pijntje. De gedachte kwam in me op om het schema aan te gaan passen. Die stukjes interval van 5,6 en 7 minuten zijn gewoon niet prettig. Ze zullen ongetwijfeld hun nut hebben. Maar toch is een langer stuk achter elkaar lekkerderder. Maar ja, nou vraag ik jullie, hoe zou ik het schema moeten aanpassen? Kijk, dat is nu ook weer een perfect voorbeeld van een beginners-dilemma.

Natuurlijk moeten beginners leren lopen met hun lijf, alles moet langzaam wennen aan 3x je lichaamsgewicht (in mijn geval 264 kilogram, en dat enkele honderden keren per beginnersloopje…) baaáaam❗ op het asfalt. Maar dan blijven ook de vragen openstaan van elke beginner. Hier heb ik althans (nog) geen antwoord op. Toch heb ik het idee dat er methodes bestaan om een schema te ontwikkelen. Hoe zouden trainers dit anders doen? Vraag aan jullie…Wat zal ik doen? Schema aanpassen? Doorgaan met het huidige? Als het eerste, hoe dan? Zondag a.s. staat 2x 10min. HL en 2x 5min. W op het programma. Daar verheug ik me best wel op. Het is wat langer per interval en wat langer in totaal dus helemaal prima. Ben benieuwd wat jullie vinden. Morgen staat in ieder geval een bezoekje aan de hardloopwinkel op stapel. Even shoppen voor een extra tight. Ben inmiddels een Odlo-fan geworden. Heel goed materiaal wat die hebben. En wie weet ligt er nog ander mooi spul op me te wachten😛 . O ja, hieronder weer het inmiddels bekende Suunto grafiekje.

Suunto software

Update:22-12-2006 22:05uur…

Kijk dat is nou eens mooi om te zien. Tenminste dat vindt ikzelf. De SuuntoTrainingsManager Software (a mouthfull), oftewel ‘STRAM’ kent een heel aardige functie om de data en grafieken van meerdere trainingen met elkaar te vergelijken. Hieronder een gecopyde en gepaste grafiek van de 15 minuten van vandaag en die van 1 week terug. Dus allebei identieke loopjes. Er valt te zien dat de hartslag omlaag is gegaan over de hele linie. De rode lijn is de hartslag van vandaag. Dat is dus vooruitgang❗

Suunto software


Acties

Information

6 responses

23 12 2006
Léon

De schema’s zijn de basis, maar luister vooral naar je lichaam. Gaat het lekker iets meer en omgekeerd. Maar een interval heeft zeker z’n waarde. Maar goed wat ik wil zeggen zorg dat jezelf het lopen leuk en lekker vindt en ga op die voet voort. Heerlijk gevoel toch als je merkt dat het allemaal veel makkelijker en sneller gaat.

Een citroentje wordt het niet, maar een lekker cognacje daar ik doe ik het wel voor. Gezondheid

23 12 2006
Martin

Hé Léon, wat leuk dat je mun site hebt bezocht. Dank. Okay, ik luister en heb de waarde van de intervallen onderkent. Maar wat doe ik als ik merk dat het goed gaat? Kan ik dan in positieve zin afwijken van mijn schema? Dus een interval oprekken. Kijk, als ik merk dat het niet goed gaat dan weet ik dat ik een training kan inkorten. Wat ik nu dus eigenlijk zou willen weten is of je je training ook kunt verlengen als je toch merkt dat het goed gaat. Daarbij vraag ik me dan ook af of dat voor je vorderingen beter zou zijn. Hoor ik van je of jullie?

25 12 2006
rikpuntnl

Voor conditie opbouw zijn de duurlopen, duurlopen op tijd wel te verstaan en niet op kilometers. Gewoon een rustig tempo waarbij je er voor moet zorgen dat je hartslag ongeveer 50 slagen onder je max ligt.
Interval is vetverbranding en krachttraining. Altijd goed voor spier ontwikkeling. Comform wat Leon zegt is “goed luisteren naar je lichaam”. Heb ik ook vaak niet gedaan waarna ik toch diverse keren stil stond.

27 12 2006
Léon

Ook ik ben een beginner en moet nog veel ontdekken en leren en zit soms met vragen van dezelfde strekking. Het antwoord van velen andere is hierop luister altijd naar je lichaam. Dus de conlusie gaat het goed doe je dus iets meer, gaat het slecht doe je iets minder. En af en toe goed suk zitten is natuurlijk ook niet erg.

27 12 2006
Martin

@Léon:
Bedankt man. Gaat het al een beetje beter met het kwakkelen?

27 12 2006
Martin

@Richard:
Daar heb ik nou wel wat aan. Dit zou een goede vuistregel kunnen zijn voor alle beginnende lopers. Je weet als beginner gewoon nog niet wat de dingen betekenen. Er is zoveel informatie. Maar deze spreekt mij wel aan. Kort en bondig. Rustig tempo=50 onder max hartslag, goed voor conditie. Interval is etc etc, jij zei het al. Die gaat in het archief, so to speak. Dank.

Geef een reactie

