Het succes

15 12 2006

Wat is er aan de hand?

Okay een beetje proza mag toch wel? Vandaag een kleine overwinning behaald voor mezelf. Sinds tijden weer eens 15 minuten achter elkaar hard gelopen. Hard? Nou ja, een beetje hard dan. Ik liep 7,9 km/h gemiddeld over een afstand van 2,86 km. Max snelheid was 9,9 km/h (6.06min/km). Het liep erg lekker ook al stond er een beste koude wind in m’n gezicht te blazen. Geen enkele noemenswaardige pijntjes gevoeld. Alles ging prima. Ik heb nog zelfs een brug op gelopen. Wel even voorzichtig aan, maar toch. Zo zie je maar weer, zo’n beginners-schema is toch zeker ergens goed voor. Toen de 15 minuten erop zaten heb ik netjes nog even 3 minuten gewandeld. Toen kon ik het niet laten, schema of niet, gewoon nog effe hard, ik was nog niet helemaal thuis. Ook helemaal prima gegaan. Een gevoel van YES dus allemaal. Volgende week staat op het programma weer een soortgelijke week als deze.

Twee dagen van 2×7,5min HL en 2x2min W. Aan het eind van de week weer 15 minuten HL net als vandaag. Dat mag geen enkel probleem meer zijn. De vijfde week zit er dus op. We gaan naar week 6 van het schema. Heel serieus, althans in mijn ogen, wordt het in week 7. Dan komen de setjes van 2x10HL eraan. Ik verheug me er nu al op.

wat heb ik geleerd?

Dit is natuurlijk niet iets wat compleet vernieuwend is, anderen hebben dit allang gedaan. De afgelopen 2 weken probeer ik wat aan mijn loopstijl te doen. Zelf bedacht. Niet uit een boekje of zo. De kuiten en schenen met name gaven aan dat op diverse manieren lopen verschillende effecten op hen had. Je kunt je loop-ritme aanpassen bijvoorbeeld. Heel goed om niet al te grote inspanning te hoeven leveren. Wat ook kan en wat ik me niet bewust was is hoe de rest van je lijf meebeweegt tijdens het lopen. Het viel me al op tijdens atletiek beelden op TV. Atleten lopen met hun armen te zwaaien. Ook zag ik hun romp torderen/draaien tijdens de looppassen. Dat heb ik ook geprobeerd. Vooral het laatste. Als je namelijk je armen netjes op je loopritme meebeweegt dan merk je vanzelf dat je romp ook meegaat. Gevolg daarvan was, zo merkte ik, is dat het lijkt dat je benen in de achterwaartse beweging meer ‘swing’ krijgen en daardoor makkelijker lopen. Ik zou graag willen of een ervaren hardloper en/of atleet dit kan bevestigen voor mij. Ik heb er nog niet over gelezen.

suunto grafiekje

De prestaties in een grafiek van de Suunto T6.

Suunto software


Acties

Information

Geef een reactie

