Tijd inhalen verhaaltje

13 12 2006

De laatste paar loopjes in vogelvlucht

Ik zei al dat ik met zo’n internet schema voor beginners was begonnen. Nou, hier dan een paar ervarinkjes van de afgelopen 4+ weken. Onderaan mijn aankopen voor het hardlopen, kleding etc.

road runner

  • week 1:
    Tsja, gewandeld dus. Alleen maar wandelen. Ik kan er niet zo heel veel meer over vertellen. In mijn gewone dag-kloffie dat wel. Achteraf bezien had ik misschien toch moeten lopen op hardloop-schoenen. Het 3e wandelingetje heb ik dat ook gedaan. Je voeten moeten wennen aan de schoenen en de (in mijn geval nieuwe) schoenen ook aan je voeten. Een praktische oplossing voor het meten van de tijd….de eierwekker ging mee. Ik had toen nog geen HSM. Dit ging ook maar was wel wat lastig in het donker.
  • week 2:
    De interval setjes weken zijn begonnen. Dat betekent hardlopen (HL) en wandelen(W). Hierbij gaat de duur vh hardlopen omhoog en het wandelen omlaag. Ik begon met 12x 1min HL en 12x 2min W. Nou OK dat viel nog wel mee. Wel weer even wennen na zolang niets te hebben gedaan aan sport. Het hartje werd weer eens ah werk gezet. O ja, op zaterdag 25-11 mijn eerste loop gedaan met de HSM. Dat is heel wat makkelijker dan een eierwekkertje. Je stelt het interval in en alle audio biepjes gaan automatisch. Erg prettig. We kunnen dan ook gelijk zien wat voor hartslag, snelheid, afstand, verbruikte O2 etc etc we verbruikt hebben. Ik moet hier nog veel van leren. Het zag er allemaal zo uit in de meegeleverde software. Suunto software
  • week 3:
    Ik zit inmiddels op 4x 3min HL en 4x 3min W. Het wordt al ietsje zwaarder. De spieren gaan nu ook meedoen. De pijntjes laten van zich spreken. Hoe ziet zo’n loopje er dan uit qua ritueel? Ik drink 30 minuten van tevoren zo’n 300ml isotone drank (AA-drink of Gatorade, ik moet er nog een paar testen). Ik vind ze erg zoet dus ik verdun het wat met water tot het lekker is. Zodoende kunnen de spiercellen zich lekker vol laten lopen met vocht. Ik loop naar boven. Kleed me om, doe mijn HSM om mijn borst. Ik loop naar buiten en begin zo’n 5 minuten stevig te wandelen als ‘warming-up’ hierna op mijn gemak (toch ook al gauw 5 minuten) rekken en strekken. Pas op! Het mag geen pijn doen en 30sec. vasthouden is de regel evenals het zogenaamde doorzakken is verboden. Kans op een blessure is aanwezig. Dan starten we het apparaat (HSM) en beginnen met hardlopen. Na de interval-set doe ik weer 5 minuten wandelen en ga weer rekken en strekken. Dan een lekker glas van dat eerder genoemde goedje en dan een douche. Heerlijk voel ik me dan. Fris is vooral het woord en helder in m’n hoofd. Natuurlijk ook dat gevoel van “ik heb weer n’s wat gedaan!”. We zijn dus tegelijk een fysieke als mentale therapie aan het doen. Wauw. Wie had dat gedacht😉 Zeker niet mijn vrouw, Marleen. En daarbij nog geheel gratis ook. Wat wel door m’n hoofd speelt is wat ik elke keer lees over “een doel”. Een loper schijnt een doel te moeten hebben. Tjessus, welk doel moet ik me nu stellen? Ik weet wel een paar dingen. Ik heb nog nooit in mijn leven een langere afstand hardgelopen dan 5km. Daar wil ik in elk geval overheen. Zeg, zo’n 10km. Ambitieus he?😀 Vindt ik al heel mooi als ik dat halen kan. Mijn baas, ook al een ‘harde loper’, stelde voor om eens een keer een wedstrijdje te gaan lopen. Die heb je in alle gradaties en afstanden. Van 1 tot de grote 42,195km. Ik heb dat boekje in de AKO gekocht, de “Dutch Runners Guide”. Heel erg informatief boekje. Vooral een prima ding om voor het hele jaar 2007 werkelijk alle georganiseerde (hard)loop evenementen te volgen. Nou zie daar maar eens een keuze uit te kunnen maken. Ongelovelijk veel. En dan nog de vraag, wanneer moet ik me aan een ‘wedstrijd’ gaan verbinden😕 ? Ik wacht het lekker af. We zijn tenslotte net begonnen joh!
  • week 4:
    Het gaat nu hard. De minuten wandelen gaan naar beneden en de minuten HL naar boven. Ik merk echt heel goed dat de algehele conditie sterk verbeterd. Ik zie al wat veranderingen in de Suunto grafiekjes. Hartslag gaat langzamer omhoog en sneller naar beneden. Volgens mij is dat een goed teken. Het begint allemaal al ergens op te lijken.
  • week 5:
    Dat is nu zo ongeveer, dus ik heb mijn ‘achterstand’ ingehaald. Ik heb vandaag 2x 7min HL gedaan en een beetje gewandeld. Het volgende is er aan de hand. De conditie zegt doorgaan, kan makkelijk nog een stukje. Maar de spieren, kuiten en enkels zeggen, zo is ie goed. Gewoon stoppen, en verder volgens schema. Wel een goed gevoel hoor. Ik wil absoluut geen risico’s nemen met kans op een blessure. Dat lijkt me echt balen. Kun je echt weer van voren af aan beginnen, in het ergste geval. Neen, dat doet deze jongen mooi niet.

Aankopen

Ik had voor ik begon met lopen dus helemaal niks he. Moest alles nog gaan aanschaffen. Dat is toch een rib uit het lijf. Nee, om nou te zeggen goedkoop allemaal, niet echt. Aan de andere kant, geen contributie, geen racket oid. Alles eenmalig en klaar, ho! niet de schoenen. Schoenen moeten 1x per jaar of om de 1500/2000 km (dat is na een jaar bij 30/40km per week). Hierna is de demping en stabiliteit sterk afgenomen. Kans op blessures! Dus, dat is, zeg maar, elk jaar nieuwe ruitenwissers. Mijn schoenen:
Dit zijn ze…
Mizuno Alchemy

Ik vindt ze wel mooi. Maarrrr veel belangrijker, ze zitten geweldig. Klinkt wat overdreven maar ik voel ze nauwelijks. Echt goed gevoel ad hiel. Goede steun en heerlijk soepel. Gek genoeg kwam ik uit op maat 44, dat is 2 maten groter dan mijn confectie maat.
Dan heb ik een tight van Saucony gekocht. In tights zit ook weer allerlei verschil in materiaal. Deze is zacht, kriebelt niet en toch ook weer isolerend genoeg. De leukste verrassing in hardloop kleding zat voor mij in de thermo kleding. Ik heb voor het eerst in mijn leven een thermo t-shirt gekocht. Het is kunststof vezel. Daar had ik vroeger nooit veel mee op. Maar dit is anders. Het bewuste shirt is van Odlo. Dit is een thermisch, seamless ondergoed voor heren. Vooral het deel van seamless is perfect. Wat ook heel fijn is, te danken aan de microvezel, is de manier waarop het vocht en dus ook de (lichaams)warmte vasthoudt. Heel prettig. Zo ziet zo’n shirt eruit….
Odlo shirt
Ook heel fijn zijn dus heuse hardloop sokken. Ja ja, ze verzinnen in de branche voor elk wat wils. Belangrijk, zo zegt men, is dat deze sokken bij de tenen i.e.g. geen naad hebben. Nou, deze van X-Socks hebben geen naad, zijn lekker kort en zitten comfortabel. Ik houd het bij deze…..
X-Socks

Nu wil ik zeker niet beweren dat er betere kleding is te vinden tegen, zo mogelijk nog lagere prijzen, maar dit was mijn smaak. Kleding, ook voor hardlopers, is persoonlijk. Natuurlijk zijn er in de HL wereld wel toonaangevende merken te bespeuren. Deze fabrikanten maken dan ook prima materiaal. Het is innovatief en hoogwaardig. Veel is afkomstig uit de ruimtevaart. Nu wil ik je er wel op attent maken dat een veel bezochte HL website van mij, meetingpoint-runners, veel aandacht besteed aan winkels waar goedkoop goede hardloop-kleding te verkrijgen is. Dus ik zou dat zeker volgen. Tip💡

Hallo zeg genoeg geblog voor nu. Ik stop ff. Volgende keer zeker meer. Dit is leuk!~ Tot gauw…..


Acties

Information

Geef een reactie

