De hartslagmeter (HSM)

12 12 2006

De Suunto T6 is het geworden

Suunto T6
Mooi he. Ietwat over de top voor een beginner maar alla. Je moet weten dat ik hem 2e hands op de kop getikt heb dus het viel nog mee. Directe aanleiding van de aanschaf is eigenlijk toch wel het programma Marathon van de Belgische TV Canvas geweest.

Ik kende het bestaan niet eens. Was er niet door verbaasd maar wel verrast. Uit de duikwereld kende ik het fenomeen logboek-meter wel. Dus logisch dat in de loopsport ook zo’n gadget bestond. Wat me vooral aansprak was dat de loop in de PC gelogd kon worden. Ik had snel door dat, wil je je vorderingen volgen, het opslaan van je ervaring tijdens het lopen essentieel is. Ik zag mezelf geen logboekje met de hand bijhouden dus via de PC was de logische keuze. De strijd vond plaats tussen de Polar S625x en de Suunto T6. Omdat ik er zeker niet van hou dat gadgets niet doen wat ze behoren te doen, uiteindelijk gekozen voor de Suunto. De Polar werkt met infrarood voor de PC interface, de Suunto met USB. Het laatste is gewoon stabieler. Interessante vergelijkingen tussen beide kun je hier vinden. De auteur hiervan heeft ook zijn eigen website over hartslagmeters. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken.
Een puntje van aandacht voor alle beginnende lopers ‘out there’. Zoals ikzelf…. elke HSM in combinatie met een snelheids/afstand-pod footpod suunto moet worden gecalibreerd. Zeg maar geijkt voor jouw manier van lopen. Ze vergeten er echter bij te vertellen dat je als beginner dat (nog) niet direct kunt. Waarom? Calibreren moet, als je het precies wilt doen, over 2 a 3 x 400m te gebeuren. Aiaiai, dat loop je met een beginners-schema nog helemaal niet achter elkaar. Dussss? Afwachten, lullig maar waar, tot je wel 2 a 3x 400m achtereen kunt lopen. Wees hier even op bedacht, het is maar een weetje.


Acties

Information

Geef een reactie

