Scheenbeen pijntjes fenomeen

10 12 2006

Toen ik in vroeger jaren naar school sjokte met mijn tas vol zilverwerk voelde ik het ook al. Pijn in mijn scheenbeen. Later tijdens een ander hardloop project ook al en nu weer. Het valt me op dat veel anderen, althans hen waarover ik lees op internet, soortgelijke pijntjes kennen. Ik zal die van mij eens even analyseren voor jullie, ahum🙂 . De pijn van mij zat (inmiddels een stuk minder) aan de buitenkant van mijn rechter-scheenbeen. Eigenlijk onjuist, moet zijn aan mijn rechter-onderbeen. De plek is namelijk de scheenbeen spier, oftewel de ‘tibialis-anterior’ tibialis-anterior, klik voor groter plaatje. Anterior is buiten, logisch hè. Dit wordt nogal eens verward met pijn aan de binnenkant van het onderbeen. Daar zit namelijk vooral bot.

Dit kan een heel andere, veel bekende, oorzaak hebben, “shinsplints“. Weer terug naar ‘mijn pijn’. De doc in het SGA constateerde een zogenaamd ‘compartiments-probleem’ of een ‘loge-aandoening’. Wat is er aan de hand. De tib.ant. van zoeven zit netjes verpakt in een zakje, de loge oftwel het compartiment. Bij een beginnende of ongeoefende loper (like me🙂 ), is dit zakje nogal weerbarstig. Er zit geen rek in. Tijdens inspanning, i.e. lopen, vullen de spiercellen zich met bloed en zwellen op. Zodanig dat ze naar buiten drukken tegen de loge. Gevolg…pijn! Zo erg een keer bij mij dat na het lopen ik aan de spier een bobbel kon zien zo groot als een knikker. Die bobbel deed overigens geheel geen pijn en was na een paar minuten weer verdwenen. Nu blijkt dat de loge precies daar een beetje ingescheurd was en de spier naar buiten kwam. Heel normaal volgens de doc. Ik zou me er wel ‘doorheen lopen’. Inderdaad dat gaat nu de goede kant op bij mij. Langzaam maar zeker rekt de loge op met het zwellen van de spier bij inspanning. Ik hoop hierdoor dat lopers het weer een beetje zien zitten. Lopen gaat naar het schijnt gepaard met nogal enkele pijntjes……😦

Update: –11-12-2006–
Ik bedenk me opeens dat ik iets belangwekkends ben vergeten. Oefeningen om de pijntjes te verhelpen danwel te verzachten. Ik zal daar in een andere post aandacht aan gaan besteden. Lees anders eerst hier een paar oefeningen door, leerzaam en handig.


Acties

Information

8 responses

8 01 2007
chillybilly

ik heb hetzelfde probleem. Na vijf a tien minuten lopen begint men been op identiek dezelfde plaats pijn te doen. Wil je dan zeggen dat ik ondanks deze pijn moet blijven lopen en dat deze dan vanzelf weggaat??
Na langer lopen krijg ik ook het probleem dat door een lichte zwelling in datzelfde gebied ik mijn hiel niet meer deftig op de grond kan krijgen. Hierdoor kom ik vaak met een klap neer, wat ook niet goed kan zijn voor mn knieen en dergelijke.
Wat stel je voor?

ps. ik ben ook een zeer ongeoefende loper, maar zou daar graag verandering aan brengen🙂

8 01 2007
Martin

Hoi Chillybilly! Leuk dat je mun blog bezoekt! Jouw probleem. Ik neem even een aantal zaken aan dat die voor jou gelden. Je bent gezond, geen bijzondere manco’s en loopt verantwoord via een club of via een schema. Je scheenbeen-spier, eigenlijk de hoes van deze spier, moet wennen aan het lopen. Dat gaat niet alleen met lopen opzich. Belangrijk is dat je spierversterkende oefeningen gaat doen buiten het lopen om. Bij mij heeft dat gewerkt en ik doen het nog steeds! Zij het om ook andere spiergroepen te versterken. Goeie oefeningen zijn in basis te vinden op 2 sites. Runinfo.nl en MyAsics.nl. Beiden staan in de lijst hiernaast onder ‘webstekjes’. Na eens een paar gedaan te hebben moet je eens proberen te voelen of dat werkt. Het mag opzich geen ‘echte’ pijn doen. Alhoewel het best gevoelig zal zijn. Belangrijk is dat je het consequent opbouwt. Begin bijv. met 1x 10 seconden beiden benen (belangrijk voor de symmetrie). Volgende dag 2x 10 seconden. Telkens een beetje meer. Je zult zien na plm 3 weken dat er echte verbetering optreedt. Zoniet gelijk naar je arts. De loge van de scheenbeen spier wordt overigens niet overal goed beschreven. De volgende oefening is een perfecte, denk ik. Andere naam voor de spiergroep van het scheenbeen (buitenzijde) is teen-of voetheffer. Let op! Ga zitten op een stoel. Beide benen op de grond. Voor je op de grond leg je een thee-doek. Het been of benen die gaat oefenen zetten de hiel van je voet op de rand van de doek. Klauw nu met je voeten doek naar je toe. Herhaal eerst plm 10x. Voel maar, dat is je scheenbeenspier (tib. anterior).
Suc6 ermee.

8 01 2007
chillybilly

Ok, de oefening met de doek zal ik zeker eens probere, gemakkelijk tijdens het leren.🙂
Over welke oefening heb je het dan precies als je zegt van “1×10 seconden of 2x 10 seconde”? Of bedoelde je hiermee niet echt iets specifieks?
In ieder geval bedankt voor het zeer snelle antwoord.

8 01 2007
martin

Dat zijn slechts voorbeelden. Om een indicatie te geven over hoelang met welke frequentie. Idd niet specifiek. Overigens laat je me weten hoe het gaat? Hou het via mijn blog actueel zou ik willen vragen, leuk!

19 01 2007
DaVooz

Gek word je er van… Na eerst maanden zelf te hebben getraind en in de sportschool voldoende weerstand en conditite te hebben opgebouwd dacht ik in voldoende shape te zijn en iig gemotiveerd genoeg om te verbinden aan een tweewekelijkse hardloopclub met als doel de 10K half April (Rdam).
Maar harde ondergrond en overgewicht zijn volgens mij de voornaamste oorzaak van… pijn aan mijn poten. De onderbenen idd. Om niet de gevreesde woorden
`(gedwongen) rust houden´ te horen vanwege een schin splin (?) maar wel op schema te blijven moet ik de grens tussen doorbijten maar niet forceren opzoeken.
Bananzwemmen en roeien dan maar. En in de sportschool roeien. En daar als ik het toch niet kan laten op de loopband. Die veert wel weer lekker mee (omdat ik mijn overgewicht kan inEnteren en mijn leeftijd nou lekker dan…) en draait zelf. Nadeel is dat ik dan lui ga slenteren (springhopjes en naar voren leunen) en niet echt de loopdynamische gymnastiek bewegingen van de cursus opbreng, is meer sJoggen.
Maar ik ben niet weggewaaid!
Ik heb op die sites die je voorstelde Runinfo.nl en MyAsics.nl gekeken voor rek- en strekoefeningen. Ook op Like2Run en Hardloopschema.nl staat wel wat. Ik vraag me echter af of evt ontstekingen en pijn er echt minder lang door zullen duren?

Vriendelijke groeten, Evert

19 01 2007
DaVooz
19 01 2007
Martin

@Hoi Evert,
Leuk dat je mun blogje bezoekt. Joh, rustig aan. Lijkt een beetje of je het niet meer ziet zitten. Maak je hoofd ff leeg. Waar gaat het nu om? Je prettig(er) voelen in een prettig lijf “mens sana in corpore sano”. Met andere woorden, deze zaken blijken erg relatief. Natuurlijk, let op je lijf, wees er voorzichtig mee. Maar bovenal probeer er positief mee om te gaan. Scheenbeenspier pijn gaat weg. Voorzichtig trainen, veel stretchen en je spierondersteunende oefeningen dagelijks doen. Echt het zal helpen. Suc6!

22 08 2011
Alex

Anterior betekent overigens voorste en niet buitenste. Klein detail. Bovendien kan je wel degelijk je ” posterior” overbelasten en dit zal je dan aan de binnenkant oftewel de ” botkant” voelen. Helaas worden scheenbeenklachten vaak afgedaan als shint splint, maar vaak is het nog in zo’n vroeg stadium dat er nog geen ontsteking aan de orde is. Succes ermee.

Geef een reactie

