Het is begonnen…

8 12 2006

Hoe dit allemaal gekomen is…

Sinds 25 jaar rook ik. Op zich prima. Niks mis mee totdat. Nu alweer 3 jaar terug ik longontsteking kreeg. En de jaren eropvolgend dus ook! Drie keer longontsteking is teveel achter elkaar. De doc gaf natuurlijk het voor de handliggende advies. Ik heb mezelf altijd als een redelijk gematigde roker beschouwd maar toch valt het niet mee om te stoppen. In de vakantie, zoals ik heb ondervonden, moet je dit niet doen. Enfin de laatste longontsteking in oktober jl deed de das om. Resultaat, ik sta nu iets meer dan 1 maand rookvrij in de wereld. Oefff, da’s heel lekker eigenlijk, alhoewel er van die momenten blijven. Dan kwam er dus iets naar boven van “er moet meer gebeuren….”. Stoppen heeft een nogal nare bijkomstigheid……, je wordt er dikker van. Iemand vertelde dat dat toch al het geval was (88 schoon ad haak) dussssssss. Precies! Er moest iets gedaan om e.e.a. te beteugelen. Nu moet je weten dat het voor mij, om redenen waar ik later nog wel eens iets over ga schrijven, zo’n 10 jaar geleden was dat ik heb gesport! Het laatste wat ik me herinner over hardlopen was dat het zoden ad dijk zette qua conditie en afvallen. Dus op 13-11-2006 letterlijk de ‘stoute schoenen’ aangetrokken. Ik ben begonnen. Een paar jaar terug had een oud-collega van me (Peter Klooster van RunnersWorld) een schema laten zien. Da’s niks voor mij dacht ik toen. Gek, maar heb dit altijd onthouden. Dus, ja hoor via Run2Day dit schema gedownload. Netjes begonnen met een paar wandelingetjes. We willen de spieren, pezen, kraakbeen en gewrichten keurig laten wennen.

Keuringsdienst van Waarde a.k.a. ‘APK’

Maar omdat dit jochie alweer de 4 decennia was gepasseerd leek het me ook wel aardig om een APK te laten doen. Nooit mijn eigen waarden geweten, behalve de voordehandliggende (gewicht & lengte). Afspraak gemaakt met het SGA (SportGeneeskundigeAfdeling) in het Rijnlandziekenhuis te Leiderdorp voor een grootmedisch onderzoek. Ik ben als “vee” gekeurd op de 29e november. Een heel interessante gewaarwoording en nog leuk ook. Ook gezien het resultaat natuurlijk 8)

De resultaten waarvoor betaald moest worden:

  • lengte: 178,5cm, gewicht: 88,5 kg, advies 81kg
  • vetpercentage: 26,8%, advies 20 =/- 2%
  • longfunctie: longinhoud: 4810ml, normaal=4299 tot 5283ml
  • Cholesterol: HDL 0,9 mmol/l, normaal=>0,9 mmol/l, LDL 4,6 mmol/l, normaal=5,4 mmol/l
  • ECG: in rust: 81 BPM, geen afwijkingen (laatst een keertje ’s nachts gemeten met mijn Suunto T6 met 53 BPM) hierover later meer

Inspanningstest

  • Gestopt wegens “uitputting“. Dit klinkt dramatischer dan het was. Maar zo staat het vermeld in het rapport🙂
  • Maximaal vermogen was 295 watt, of 3,3 watt per kg gewicht. Dat zijn toch al gauw 6 gloeilampjes bij elkaar😀
  • Maximale zuurstofopname was 3508 ml/min oftwel een VO2Max van 39,6 ml/min/kg (een belangrijk gegeven in de hardloopwereld naar het schijnt, er worden veel berekeningen mee gedaan)
  • Maximale hartfrequentie (ik moest fietsen op zo’n hometrainer) was 184 /min, na 3 minuten herstel was dit terugezakt naar 153 /min.
  • Bloeddruk maximaal: 230/65mm Hg, na herstel werd dit 180/60mm Hg.

Algehele conclusies. Prestaties waren voor een man van mijn leeftijd, lengte en gewicht 104% bovengemiddeld. Dat was nu de opsteker waar ik een beetje op hoopte maar nogal huiverig voor was. Een heerlijk gevoel moet ik zeggen. Slaapt een mens weer een stukje rustiger door, hèhèhè😉 De doc was zeker niet ontevreden maar beter kan altijd! Het gewicht moet naar benee da’s helder. Verder ontdekte hij een verminderde mobiliteit van de rechter-grote teen. Da’s iets minder leuk vanwege het hardlopen. De voet moet namelijk zo volledig kunnen afwikkelen. Dat wil zeggen de stap afmaken. Spierversterkende oefeningen moeten helpen. Kan je nu al zeggen dat het helpt!

Goed, na al deze zelfverheerlijkende nonsens wil ik toch proberen hier wat ervaringen neer te pennen van een hardloper in den dop, een beginner pur sang. Ik hoop dat iemand er wat aan zal hebben. Mij heeft al dat gelees op allerlei internet plekjes i.e.g. wel wat geleerd. Rustig aan dan moet het kunnen…. tot later allemaal.


Acties

Information

2 responses

13 12 2006
Tijd inhalen verhaaltje « Martin is Running

[…] Ik zei al dat ik met zo’n internet schema voor beginners was begonnen. Nou, hier dan een paar ervarinkjes van de afgelopen 4+ weken. Onderaan mijn aankopen voor het hardlopen, kleding etc. […]

29 04 2014
Johnk748

Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely useful information specially the last part eaadcfgfedfk

Geef een reactie

